fredag 3 maj 2013

It´s FREDAG

Å bästa dagen på hela veckan, love it :) Vad ska Ni göra i helgen? Jag ska alldeles strax i väg med min mamma på en trip till Nora. Jag hoppas att jag ska hitta en mandelkvarn på någon av loppisarna! 
Smarrig soppa och nyplockade vitsippor :)
Tänkte bjuda er på ett recept såhär innan helgen. Ni som gillar svamp, se hit :)

Fru L kantarellsoppa                   2 port

2 dl förvällda kantareller/trattkantareller (jag blandade bägge sorterna)
2 små schalottenlökar
1/2 sockerfri buljongtärning
2 dl vatten
1.5 dl grädde
1/2 dl creme fraiche
vitlökspulver
smör
salt o peppar

Hacka den förvällda svampen i små bitar, gör likadant med löken.
Lägg i en rejäl klick med smör i en kastrull, fräs på svamp och lök. När vätskan kokat bort, krydda med vitlökspulver, salt och peppar. Fräs på ytterligare en stund så att svampen och löken får lite färg.
Ha i buljongtärning, vatten, grädde och creme fraiche. Låt koka på svag värme utan lock c:a 10 minuter. Ta kastrullen från värmen och mixa tills soppan nästan är slät. Jag vill ha lite tuggmotstånd från svampen, så jag mixade inte så mycket. Smaka av och krydda mer om det behövs! Klart :)
Mättande och framförallt gott!
Soppan kanske inte ser så god ut, men det var den! Till serverade jag knäcken med ägg och majjo, samt smör och massa ost på det andra! Egentligen är det en riktig hösträtt, men det funkade ändå :) Soppan går självklart att göra mejerifri genom att byta ut grädde och creme fraiche mot kokosmjölk. Att använda smör är för mig mejerifritt, vet att vissa inte tycker det. Det där är upp till var och en hur man resonerar! 

Ha en fin fredag och helg allihopa!
Kram C

7 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...smaskens! För mig är det också mejerifritt att använda smör...jag påverkas inte av det! :)
Härligt med loppisrunda! Längesen jag var på loppis och fyndade...men köpstopp är köpstopp, även när det gäller loppisar! ;)
Ha en fantastisk fredag vännen! <3 <3 <3
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Å vad gott med kantarellsoppa!

Jag gillar oxå fredagar, så skönt.

Min dotter med sambo är i stan för att se Bruce ikväll, i morgon kväll ska hela släkten på makens sida ut och spela boule och äta. Det blir trevligt! Jag ska vinna...

Trevlig helg! Kram /M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Svampsoppa har jag aldrig gjort. Jag åt inte svamp tills för några år sedan, idag tycker jag att det är jättegott.

Angående mejerifritt eller inte om man använder smör. Jag vet att LCHF:are använder uttrycket mejerifritt även när de använder smör, men för mig känns det fel. Jag tänker på allergiker som inte kan äta mejeriprodukter och de kan ju inte äta vanligt smör. Men så tänker jag... verkar vara rätt ensam om det. :-)

Trevlig helg!
Kram Erika

Maria sa...

Åhh älskar kantarellsoppa!!
Kul med loppis..
Ha en fin helg!!
Kram =)

Mitt liv som fru L sa...

Lana: Skönt då är jag inte ensam om att resonera så! Du är så duktig som kör med ditt köpstopp! Love <3

Monkan: Hoppas du hade en fin helg :)

Erika: Det var faktiskt första gången jag gjorde svampsoppa! Ditt resonemang om mejerifritt är helt korrekt! För mig har det mest blivit så av bara farten...Sen är det ju inte jättesvårt att byta ut smör mot kokosolja el olivolja! Så tänker jag :)

Kram C <3

Unknown sa...

Älskar svampsoppa!!
Gjorde ju en m kokosmjölk för ett tag sen o den va toppengod :p
Smör släpper jag inte igen ;)

Kjaaaaaam <3<3<3<3<3

Mitt liv som fru L sa...

Bruttan: Jag ska prova med kokosmjölk nästa gång...Har lite svårt för all kokossmak. Men jag ska prova! Nä, smör det släpper vi inte ;)

Kjaaaam du fina <3
C