tisdag 29 januari 2013

Värmande soppa i kylan

Innan vi åkte gjorde jag en jättegod laxsoppa, tror faktiskt att den blev extra god pga min hemmagjorda räkbuljong...klapp på axeln till mig! ;)
Smarrigt va?!
Laxsoppa med smak av lime                        2-3 port

300 g lax
1 dl purjolök
1 pak choi
1 dl röd paprika
3-4 dl räkbuljong el tärning + vatten
1/2 buljongtärning, råkade lägga i den av misstag ;)
saft och skal från 1 lime
1.5 dl grädde
1/2 dl creme fraiche
1/2 dl färsk basilika
2 msk fryst gräslök
1/2 dl kokosfett till stekningen
salt o peppar

Börja med att hacka purjo, paprika och den vita roten på pak choien. Fräs på grönsakerna i kokosfettet. Ha sedan i buljongtärning, räkbuljong, skal o saft från limen, grädde och creme fraiche. Krydda med salt och peppar. Låt koka 5 minuter på ganska så hög värme. Hacka under tiden den gröna delen på pak choien och basilika. När soppan kokat i ungefär 5 minuter, ha i laxen och...
...pak choi, basilika och gräslök. Låt koka 2 minuter, sen äre klart! Soppan har ganska så tydlig smak av räkbuljongen, limen och gräslöken, vilket är så gott! Soppan går självklart att göra mejerifri, använd i så fall kokosmjölk istället för grädde och creme fraiche. Jag hoppas Ni provar! 
Bara att hugga in...
Kram C

5 kommentarer:

Unknown sa...

Gott, gott! Pak choi är en sådan bra grönsak! kan användas till så mycket!
Nu tycker jag du ska komma hem! ;) Börjar sakna dig! :)
Kramar!
<3 <3 <3
//Lana

vårt efterlängtade mirakel sa...

TACK finaste goaste du för dom fina smsen idag, det gjorde mig så otroligt GLAD!! Saknar dig som bara den!! Underbart god mat du verkar ha gjort.

Kram kram kram

<3 <3 <3

Unknown sa...

Mums!!
soppa är aldrig fel!!
Kjaaam <3

Anna i Alperna sa...

Smarrigt! Det var ju länge sedan jag gjorde soppa med lax.
Kram :)

Maria sa...


Soppa är alltid gott!
Hoppas ni har det underbart nu!
:)