onsdag 12 december 2012

Iiiiiiiii då var det bokat

currykycklinggryta/soppa med massa gott i toppad med kokosflingor!
Alltså jag är så lycklig så att det gör ont. Äntligen blir det av, en resa tillbaka till underbara Thailand. Denna gång förnyade vi oss, det Ni ;)
Vi ska åka till Khao lak och bo vid Bang niang stranden...som tydligen är 1 mil (!!!!!) lång. Vi åker den 18 januari och blir borta i 2 veckor. Som jag längtar till värmen, stränderna, vattnet, maten och hela kittet, allt som hör Thailand till :)
Det var därför det inte helt otippat blev en kryddig currykyckling gryta till middag idag. Jag kan säga att detta behövde vi, framför allt jag som är sååå trött och matt fortfarande...

Currykycklinggryta                        4-5 port

600g kycklingkött 
2 gula lökar
1 burk vattenkastanjer
spenat
vitkål
röd currypasta
curry
mandelsmör
2 burkar kokosmjölk
1 buljongtärning plus lite vatten
kokosfett
kokosflingor
salt o peppar

Grovhacka ena löken och fräs på den i en gryta med en rejäl dutt kokosfett. I med vattenkanstanjer och krydda med currypasta och curry. Ha sedan i kycklingköttet och och låt allt fräsa på och få ordentligt med färg. Ta i en rejäl klick med mandelsmör och i med en buljongtärning (valfri sort) plus vatten och kokosmjölk. I med spenat, salta och peppra. Låt allt koka 10 minuter.
När grytan kokat klart, smaka av med mer kryddor. Grovhacka den andra löken och vitkål, ha i och rör runt. TA grytan från plattan...Det är så gott när löken och vitkålen fortfarande är krispig! Servera grytan som en soppa eller ihop med blomkålris, toppa med kokosflingor. Detta är gudagott :) Grytan är helt mejerifri!

Kram C


12 kommentarer:

monkan sa...

God currygryta! Å bad härligt för er åka till Thailand! Behövligt! :)
Jag ska vara ledig hela julhelgen det ser jag fram emot. Min utl sem blir i sommar, vi har bokat redan.
Nu har du roliga veckor framför dej med drömmar o planering inför resan!
Kram /M

Maria sa...

Ser så gott ut !!! Och gott lär ni få i Thailand. Ni kommer få det underbart!!
Och just denna väntan inför resan är också härligt!!
:)

Unknown sa...

Åh va härligt!!!!!!
*drömmer om milastranden*
kjaaam <3

Mitt liv som fru L sa...

Monkan: Den Är jättegod! Det ska bli så skönt att åka iväg...som du säger är det behövligt! :)
Nu ska jag drömma vidare om resan

Maria: Tack för all hjälp, mycket tack vare dig som vi bokade Khao lak! :) Det är sjuukt pirrigt inför resan redan! Har två frågor till så jag mailar dig igen, haha ;)

Fröken Nilsson: Ja drömmer också! Ska bli så härligt!

KRAM till er alla
C <3

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Åh så härligt! Och det är ju inte alls långt kvar heller! :-)

vårt efterlängtade mirakel sa...

hoppas du har en riktigt stor väska så jag får plats?? Du och jag kunde åka istället tycker jag. Underbart.. det behöver ni. Många kramar <3

Mitt liv som fru L sa...

Angelica: Och jag som tycker det är alldeles för långt med 5 veckor...tur att tiden går så fort!

Vårt efterlängtade mirakel: Jag har ju inte det...vi kanske ska åka nästa gång bara du och jag?! Det vore ju väldigt kul :)

Kram C

Sara S sa...

Gott!!! Bade maten o resan. Harligt att du ar tillbaka i full fart! Vi ska till Bali over julen och det ska bli sa gott att ligga vid poolen och dricka ur kokosnotter. Kram!! Sara

Mitt liv som fru L sa...

Sara: Tack, japp nu är jag tillbaka ;) Vad härligt med resa över jul, blir lite avis faktiskt! Hoppas du får det underbart :)

Kram C

Unknown sa...

Oh, vad glad jag blir! Så skönt för er att åka iväg och få värmen!
Grytan är ju precis i min smak! Så receptet sparas genast!
Ha en underbar kväll vännen!
Kramar från mig! :)
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Lana: Ja, det ska bli sååå skönt! Längtar så :)
Prova grytan, den är himmelsk...om jag får säga det själv ;)

Ha en underbar kväll du med!
Kram C <3<3<3

Unknown sa...

Härligt! Jag har aldrig varit i Thailand men har ju förstått att det är ganska nära paradiset ;)