fredag 14 september 2012

Nu är det slut på veckan det är dags för fredagsmyyys

Just den strofen kom Pingvinen hem och sjöng för mig eller snarare skrålade i högsta möjliga decibell, och i alla möjliga tonarter och skalor...Jag kan säga att det var inte många toner rätt, men kul var det! Jag fick också höra rappversionen, det Ni? Haha :D
Till middag blev det tacomys i form av chicken nuggets. Jag såg på Lanas blogg www.ryskadockor.blogspot.se att hon gjort just chicken nuggets. Jag har nu gjort min tolkning av den rätten!

Crispy chicken nuggets                  2-3 port

2 kycklingfileèr
3/4 dl mandelmjöl
2-3 msk sockerfri tacokrydda
1-2 msk olivolja

Sätt ugnen på 200 g. Börja med att blanda mandelmjöl och tacokryddan, blanda väl och smaka av om det behövs mer tacokrydda. Strimla kycklingen eller skär i bitar och lägg i en liten form/bunke, häll på olivolja och kleta runt så att varje bit får olja på sig. Ha på mandel och tacoblandningen och blanda väl. 
Lägg kycklingbitarna på en plåt klädd med bakplåtspapper, in i mitten av ugnen 15-18 minuter. Håll koll, för det går fort på slutet. 
Såhär fina såg det ut när de var klara!
Till gjorde jag i ordning typiska tacotillbehör såsom: Avokadoröra, tacosås, sallad och diverse andra grönsaker, creme fraiche...och så bröd till Pingvinen!
Jag säger bara att detta var SÅ JÄVLA GOTT! Ni måste prova detta, jag vet,
jag säger det jämt men ärligt. PROVA NU! 
Avokadoröran gjorde jag såhär: Jag mosade en avokado ihop med salt, peppar och vitlökpulver (supersmidigt när man inte orkar kladda med vitlöksklyftor). Sen hade jag i 1-2 msk creme fraiche och några droppar chilisås, klart!

Nu fortsätter fredagmyset här i det Lindbergska hemmet! Vad gör Ni ikväll och vad ska Ni äta?
Ha en toppenkväll alla fina <3

Kram C

14 kommentarer:

Jimps sa...

Ser riktigt smarrigt ut! Vi har aldrig testat egna nuggets, får ta med det i planerna framöver... Ha en fin kväll! /jimps

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Tack för din kommentar hos oss! Vi håller tummarna för att ska gå bra med Elsas operation, men man blir ju alltid så orolig.
Mmm nuggets lät väldigt gott!
Ha det så bra!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vad gott det ser ut!! Knaprig toch härligt. Så skönt med fredag :)

Unknown sa...

Men gud vad gott! Och så smidigt att göra! Bokmärker till nästa tacofredagsmys! :)
Ha en fin lördag vännen!
Kram kram
//Lana

Elsa sa...

Ser fantastiskt gott ut! Stod i mataffären häromdagen och såg ett paket med chickennuggets och blev lite bitter över det inte finns en chans att jag kan äta det. Men nu kanske jag visst kan det! Det här ska jag testa :)Kan bli en ny favorit!

Kram Elsa

Anonym sa...

Låter gott!! Det ska jag pröva :)
Kram: Lotta

Sonja Kidron sa...

Oj, vad mumsigt! :)
Tack för ett riktigt bra recept! Det här sparar jag!
Ha en härlig lördag!
kram

maria sa...

Det där ser riktigt mumsigt ut! Tack än en gång för att du delar med dig av recept och bekämpar recepttorkan här hos mig :-)
Många kramar

Mitt liv som fru L sa...

Vad kul att Ni alla verkar sugna på att prova detta! Gört bara gott folk :)

Kram C

Unknown sa...

Men va smidigt recept!!!
Har gjort nuggets innan o drar mig för det för det är så kletigt ;)
Men detta måste jag klart testa en dag!!!
Kram :)

Helena.B sa...

Dessa nuggets såg väldans goda ut. Måste jag testa någon gång :) Trevlig blogg btw, läggs till på favoriter ;)

Mitt liv som fru L sa...

Fröken Nilssons kök: Lite kladdigt blir det, men inte värre än när man panerar fisk ;) Ja, PROVA!

Kram C

Mitt liv som fru L sa...

Helena B: Välkommen hit! Vad kul att du gillar min blogg :)

Kram C

ViktigaAnna sa...

Detta är en favorit hos oss. Ska göras till lunch. Med vänlig hälsning Anna