torsdag 6 september 2012

Gårdagens och tips

Jag hade ju rester med kyckling så det fick bli en gratäng till middag igår.
I gratängen hade jag i: 3 dl kycklingkött, 2 dl finhackad purjo, 2 dl parmesan, 10 cocktailtomater, 2 dl grädde, 1 dl creme fraiche, chicken steak krydda plus salt och peppar. Blanda ihop allt, in i ugn på 200g, 20-25 minuter! Det smakade ljuvligt ihop med lite blomkålsris och avokado. Givetvis glömde jag ta kort på när maträtten var klar...Detta tycker jag att Ni ska prova, NU! :)


Om man vill ha den mejerifri så ta bara bort grädde och cremefraiche, samt grädda gratängen lite kortare tid!

------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu tänkte jag ge mina tips på bra mellanmål, kvällsnacks eller vad du ska till vid sug!

* Ägg, antingen som det är eller ihop med majonäs, smör el creme fraiche
* Nötter & frön
* Mandelsmör/hasselnötsmör/jordnötssmör
* Kaffe eller te med smör eller kokosfett i
* Ägglatte
* Avokado med eller utan majonäs
* Ost
* Skinkrullar med smör eller philadelphiaost
* Smoothie, ha gärna i ägg och kokosfett så mättar det bra
* Makrillfilè med majonäs eller creme fraiche
* Äggwrap
* 1 tsk smör eller kokosfett
* Ostchips med dipp
* Ostrullar med smör
* Räkor och aioli

Ja, listan kan göra oändligt lång! Hoppas det är något som Ni kan ha nytta av! Personligen så äter jag tex nötter och ost som mellanmål, kvällsnacks kan vara räkor och aioli. Vid sug tar jag smör/kokosfett på en sked eller avokado, för vid sug är fett det absolut bästa!

Kram C

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mums mums. Älskar röror och gratänger så gott. Listan är ju också kanon.Tack
Kram Jenny

Luiza sa...

Åååh, vilken gottis gratäng!!!!
Måste testa när jag slutar banta =).

Braiga tips på kvällssnacks =).

Massa kramar/
Luiza

Mitt liv som fru L sa...

Luiza: Eller så slutar du banta på ditt sätt och börjar äta LCHF och då får du äta såna där gottis gratänger varje dag ;)Och det bästa av allt: du kommer gå ner i vikt! PROVA :) Du har ju inget att förlora...Ge det 1 månad! Jag har själv gått ner 30 kg på LCHF kost...

Kram C