tisdag 25 september 2012

Favorit i repris

Dagens middag fick bli pestolax doppad med pinjenötter. Väldigt gott och snabbt att göra, vilket Ni vet att jag gillar vid det här laget.
Bred pesto på laxen strö över pinjenötter. In ugn på 175 g 15-20 minuter, klart!
Till laxen hade jag majonäs (självklart hemmagjord) och sen ett gott tillbehör som jag tänkte tipsa er om. Eller jag egentligen tycker jag inte om det, försöker verkligen lära mig att gilla broccoli men det går bara inte. Pingvinen tyckte dock att det var gott. Så Ni som gillar broccoli, se hit!

Broccoliröra

250 g broccoli
1 liten rödlök tunt skivad
smör/kokosfett
salt o peppar
timjan färsk eller torkad

Skär den råa broccolin i små buketter och stek på i smör, skär undertiden rödlöken i tunna halvmånar och hiva i det i stekpannan och krydda med timjan, salt och peppar. Stek i ett par minuter tills broccolin börjar mjukna något. Gillar man broccoli så gillar man detta! Jag stekte grönsakerna i mitt kryddsmör med timjan och soltorkad tomat...Broccolin ska vara lite al dente, då är det som godast enligt Pingvinen! Jag ska prova att göra detta på blomkål och rödlök i stället...
Rödlöken blir sådär gott karamelliserad när den steks i smöret!
För övrigt mår jag sådär, jag orkar inte ta hand om I så han är hos svärpäronen. Tur att de finns och ställer upp! Jag är i allafall glad att jag orkar laga mat, för det är som terapi för mig. Jag sover ganska så mycket, vilket jag känner själv att jag behöver. Både kroppen och knoppen behöver vila så då gör jag det. 
Annars är jag helt inne i "Dexter" serien. Har kollat igenom alla fem säsonger och kollar återigen på första säsongen. Jag vet, nördigt som fan. Men den serien är genialisk och såå spännande! 



Tack för att Ni finns <3
Kram C


4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är så gott med lax! Ditt recept låter mycket gott!
Och som vanligt har du ursnygga tallrikar! :)
Ha en fin dag!
kram kram
//Lana

Sonja Kidron sa...

Mmm, heeelt i min smak, både med pesto, lax och pinjenötter likväl som med den mumsiga broccolin till! :)

Ha en riktigt härlig onsdag!
Kram
/ Sonja

Unknown sa...

Oh jag älskar broccoli!!
Bra tips, blir säkert minst lika gott med blomkål ;)
Kram :)

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Lax är ALLTID gott! :-)