måndag 16 juli 2012

Till skogs

Denna helg har varit helt underbar, vi har haft det så skönt på alla sätt och vis! Både lördag och söndag har vi varit ute i skogen och plockat kantareller och blåbär. Vädret har varit perfekt, uppehåll och lagom varmt. På lördagen hade vi med oss matsäck som vi åt på ett litet berg med jättefin utsikt över skogen...
Två sådana här hinkar med blåbär plockade vi, jag har aldrig sett så mycket
blåbär i mitt liv!
När vi kom hem åt vi detta...
...Blåbär från skogen, smultron och jordgubbar från trädgården. Ihop med gräddmjölk smakade det ljuvligt. Vi satt i vårt uterum och njöt :)
På söndagen blev jag väckt av M som minsann läst i tidningen om någon som plockat 40 liter kantareller här i närheten...M tyckte med andra ord att vi skulle ut och plocka! Vi hittade inga 40 liter men lite drygt 1 liter! Vilket räckte alldeles lagom till mig, M äter ju inte svamp!
När vi kom hem var det bara att sätta sig och rensa, men det tog inte speciellt lång tid eftersom det inte var någon större mängd. Jag är ju van med att rensa en papperkasse med svamp! ;)
Sen fräste jag på svampen i massa smör och kokosfett (jag brukar blanda och det blir bra), när all vätska kokat bort hade jag i en liten finhackad schalottenlök och en liten vitlök, plus salt och peppar. När löken blivit glansig men inte fått färg hade jag i 1/4 köttbuljongtärning och lite vatten...
...Sen på med grädde och creme fraiche (kommer inte ihåg måtten). Låt puttra tills det tjocknat ganska så mycket c:a 5-10 minuter. Under tiden satte jag på ugnen på 200 g och tog fram två LCHF rostbröd...
Mackorna var inne i ugnen 10-15 minuter. Till hade jag en sallad på gurka,
sockerärtor, tomat och avokado!
Nu hoppas jag att denna vecka går fort för M har semester nästa vecka, längtar <3

Kram C


5 kommentarer:

Luiza sa...

Ja, men jag har hört att det är mycket blåbär ute i skogarna =). Faktum är att jag har mina alldeles egna på tomten ;), och bara där ser jag skillnaden på mängden från förra året.

Ser mumsigt ut med kantarellerna...

Många kramar till dig.
Luiza

maria sa...

Mmmmm! Så mycket gott i ett och samma inlägg :) man blir så hungrig! Får nog bli en tur i skogen senare idag!
Jag hoppas för din del att denna veckan går fort och att veckorna ni har tillsammans går långsamt :)
Många kramar!

Mitt liv som fru L sa...

Luiza: Vilken lyx med blåbär på tomten! Kram <3

Maria: Ja, jag hoppas också att veckan går fort! Ut i skogen med dig, medans du orkar!
Kram <3

Unknown sa...

Men gud vad gott! Jag vill också ha blåbär och smultron! ;) När jag var liten gick jag och min familj nästan varje dag under bär-säsongen och plockade bär!
Ha en toppen kväll!
Kram kram

Maria sa...

Mums så gott detta ser ut!! Fick kantareller av min far igår .. det är ju så gott! Lyckas själv aldrig hitta dem i skogen. Blåbär däremot finns i "min" skog så det brukar bli en del.
=)