fredag 9 mars 2012

Krämig jordnötsgryta!

Igår gjorde jag en jättegod kycklinggryta som jag tänkte jag skulle ge er receptet på! Det är från "Doktor Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok", men jag fick ändra lite från grundreceptet eftersom jag inte hade allt hemma.

6 port

900 g kycklingfilè
4 dl kokosmjölk
1.5 dl grädde
1 tsk röd currypasta
4 msk ekologiskt jordnötssmör
1 rågad tsk sambal oelek
saften av 1 lime
salt & peppar
smör el kokosfett till stekning

Skär kycklingen i lagom stora bitar eller i strimlor, stek i kokosfett och lägg sedan över på fat. Fräs på currypasta och sambal oelek och ha sedan i kokosmjölken, grädden och limesaften. Koka några minuter utan lock tillsätt jornötsmör och rör runt tills det inte är några klumpar kvar. I med kycklingen och koka 5-10 minuter. Servera med vanligt ris eller stekt blomkålris, supergott! Om man vill kan man strö över lite kokosflingor eller nötter.
Blomkålsriset var förvånansvärt gott, det funkade alldeles ypperligt som
substitut till vanligt ris!

1 kommentar:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mums, vad gott det ser ut! Kyckling är så gott. Håller med om att blomkålsris är gott.