tisdag 27 mars 2012

Dagens middag och vårtecken!

Återigen har det varit en solig och fin vårdag, som jag älskart! Tänk att solen kan få en på så bra humör, allt känns lixsom lite lättare...
När M kom hem tog vi bilen till skogen och gick en långpromenad med I, skönt var det och vilka varma vindar trots att klockan nästan var 18 på kvällen. När vi kom hem var det bara att sätta på ugnen för jag hade redan förberett dagens middag, smidigt!

Lax i foliepaket (1 port)

1 bit lax c:a 120-150g
2 champinjoner
1/2 paprika valfri färg
3-5 körsbärstomater
vitkål, jag tog kanske 100 g
saft från 1/2 citron
25 g smör (se nedan)
2 msk grädde
salt o peppar

Citron/chili och örtsmör (4 port)

100g smör
skal från 1/2 citron
1 tsk fryst chili
3 tsk fryst italienska örter
salt o peppar
Blanda ihop allt och ställ i kylen.

Sätt ugnen på 200 grader. Strimla vitkålen, skär svampen, paprikan och tomaterna i bitar. Ta fram en bit folie, jag brukar ta 2 ark på varann för att vara säker på att det är helt tätt. Ta hälften av smöret och smeta ut så gott det går på mitten av folien. Lägg sedan på vitkål, svampen, paprika och tomaterna salta och peppra. Lägg på laxen och kläm ut citronsaften över laxen samt salt och peppra igen. Lägg resten av smöret på laxen, häll på grädden. Täpp igen folien och kör in i ugnen mellan 25-30 minuter! Ät och njut!
Nu på kvällen "klickade" jag hem säsong 2 och 3 av serien "The Mentalist", jag hoppas paketet kommer innan helgen...är helt såld på den serien! I morgon ska I vaccineras sen ska jag och svärfar åka till Axfood och handla smörgåstårtsbottnar till hans födelsedag. Jag ska göra två stora smörgåstårtor plus en gräddtårta, det ska bli kul! Ni ska få se bilder när det blir dags för det.
Blåsippor som jag hittade i vår häck på tomten! Såg öven tussilago på
skogspromenaden förut ikväll, lovely! Har jag sagt att jag älskar våren?

4 kommentarer:

Längtan sa...

Visst är det härligt med alla vårtecken. Vi har också massor med blåsippor som blommar på tomten.

Kram

Mitt liv som fru L sa...

Längtan: Ja, det är underbart!
Kram C

Russin sa...

hej hej..

men gud så gott det såg ut, måste testas.. undra om det går att lägga laxpaketet på grillen ? det måste ju nästan funka va ?

mycket trevlig blogg du har.. :) jag äter med lchf och hittar mycket inspiration här.. kommer igen..

Mitt liv som fru L sa...

Russin: Kul att du hittat hit! Vad glad jag blir! Det går nog alla tiders att tillaga laxpaketet på grillen!

Kram C