måndag 20 februari 2012

Vårkänslorna som försvann & himmelsk sås!

Min älskade goa hund I ute i trädgården idag!
Jag var helt säker på under min och I morgonpromenad att våren var på ingång, på allvar. Men på em när vi skulle ut och leka i trädgården så började det mulna på, blåsa och bli skitkallt. Sådär kallt ni vet så att det nästan gör ont i hela kroppen, och inte ens ett bad eller en dusch kan få en varm. Huvaligen nu vill jag har VÅR, och då menar jag på riktigt inget jävla fjös utan på riktigt. Det ska vara någonstans mellan 10-15 grader varmt, helt vindstilla, sooooligt så att man kan sitta på baksidan på vår trall i en baden-baden stol med en filt och sola medans I leker. När vi går ut på fältet jag och I ska det vara tussilagoknoppar överallt och man ska kunna urskilja det gröna gräset under allt det där bruna. Krokus och snödroppar ska blomma för fullt i trädgårdarna i alla dess färger och det ska knoppas på alla träd och buskar.
Men det är bara att inse att det är för tidigt än att drömma sig bort till min favvo årstid: VÅREN. Än kan det ju tyvärr börja snöa vilken dag som helst :(
Jag får väl helt enkelt ta och köpa mig lite tulpaner, vita och lila eller rosa som är min favoriter over all :)
Nu på kvällen lagade jag en så gagagaga god sås, ett recept från Monigue Forslunds kokbok "LCHF för hela familjen" till det serverade jag hasselbackspotatis,rostad palsternacka, kokt majs och helstekt fläskfilè.
Jag kan säga att jag har blivit helt såld på rostad palsernacka att jag t.o.m
börjar rata potatis, biten som ligger på tallriken åkte ganska snabbt över till
soptunnan a.k.a M ;)
Himmelsk sås  (4 port)

2 dl creme fraiche
2 dl grädde
1 msk dijonsenap
1 msk tomatpurè
1 msk paprikpulver
vit el svartpeppar
salt
4 vitlökslkyftor, pressade
1,5 msk dragon, torkad el färsk

Blanda allt i en kastrull, koka samman och låt småsjuda i ca 7 minuter. KLART! M tyckte att den hade lite pikant smak....haha, med tanken på dijonsenapen :D
Slurp så goood var den, prova vettja!

1 kommentar:

maria sa...

Nog för att maten från Thailand ser helt fantastiskt ut men din sås verkar ju inte helt fel den heller, den måste vi ju prova :)
Hoppas du får en fin tisdag!
Många varma kramar